top of page
Search

6 שלבים למיתוג נכון של העסק



ניהול עסק בעולם התחרותי של ימינו הוא דבר לא פשוט. עסקים רבים בכל הגדלים ובכל התקציבים נוטים להיעלם בים התחרות על קהל היעד שלהם. בכל הרצאה של כל קואצ'ר או מאמן עסקי חוזר מסר דומה – עלינו למצוא דרך לבדל את העסק שלנו מהמתחרים, בייחודיות השירות שאנחנו מציעים, וייחודיות המיתוג והנראות של העסק.


כדי לבדל את העסק עלינו ליצור לו זהות ויזואלית אחידה, ברורה, עכשווית, נכונה ומושכת, שתגרום ללקוחות הפוטנציאליים לזכור אותו (לטובה), ולעורר אצלם את התחושות שהעסק רוצה להעביר (לדוגמא: מקצועיות, זריזות, טריות, אמינות, יוקרתיות, מומחיות וכו').


עסקים רבים מוצאים את עצמם מחדשים את המיתוג שלהם כל כמה שנים כי הם מוצאים שהמיתוג הקודם כבר לא מתאים להם. למה זה קורה? כיצד ניתן להימנע מזה ולחסוך עלויות עתידיות של מיתוג מחדש? ורגע רגע, מה זה מיתוג בכלל? באנו לעשות לכם סדר בכל השאלות האלה.



מה זה בכלל מיתוג?

רבים חושבים שהמושגים "מיתוג" ו"עיצוב לוגו" הם מושגים חופפים. בפועל מיתוג הוא רעיון הרבה יותר נרחב מעיצוב לוגו, שכולל בתוכו גם את הלוגו, אבל מעבר לכך את כל השפה הויזואלית והגרפית של העסק (צבעים, גופנים, סוגי תמונות, אווירה, ווייב כללי), תוך מחשבה על המסרים והעקרונות של ליבת העסק. במיתוג נכון ומקצועי כל האלמנטים הנ"ל באים לידי ביטוי, ותהליך המיתוג נעשה תוך התחשבות בכולם.


כשאיש מקצוע מעצב לכם לוגו שלא מתבסס על הנ"ל, סביר להניח שהוא גם לא יקלע לרצונכם, וגם שמתישהו בשנים הקרובות הלוגו הזה יהפוך ללא רלוונטי, ייראה לכם מיושן ולא קשור, ותרצו לשדרג אותו.


איך לעצב לוגו נכון?

1. שאלון אפיון מותג

בשאלון אפיון המותג בעל העסק יענה על שאלות כמו מי קהל היעד, מי המתחרים, מה היתרונות שלי על המתחרים, מה ערכי הליבה של העסק, ועוד. המעצב או הסטודיו שממתג את העסק ישתמש בשאלון זה על מנת להכנס לראש של בעל העסק ולהבין בצורה הכי נכונה כיצד צריך להראות המיתוג של העסק.

על ידי זה שאנו מגדירים את ערכי העסק, אנו מקבלים כיוון של איך הלוגו שלנו צריך להיראות, ואיך ליצור מיתוג שיישאר רלוונטי ונכון לעסק תמיד.


שימו לב! אם עשו לכם בעבר מיתוג או עיצבו לכם לוגו ולא שאלו אתכם את השאלות הנ"ל, התהליך לא בוצע בצורה נכונה ומדויקת. הנה קיבלתם כאן עוד טיפ קטן בבחירת איש מקצוע בעיצוב גרפי - תהליך מיתוג תמיד יתחיל משאלון אפיון! אחרת, המעצב יתחיל בתהליך עיצוב בלי לדעת מה אתם מעדיפים ורוצים שיהיה שם, וזה פתח לאי הבנות בתהליך העבודה, תוצר סופי שלא תהיו מרוצים ממנו, ובזבוז כסף מיותר לשווא.


2. לשמור על פשטות

עולם העיצוב מתאפיין בטרנדים חולפים. ישנם לוגואים שנראים רלוונטיים בתקופת העיצוב שלהם, אך אחרי שנה שנתיים כבר נראים מיושנים ולא רלוונטיים. לכן, כדאי לשמור על קו עיצוב נקי ומינימליסטי, ולא להתפתות לטרנדים תקופתיים שייראו מיושנים בעוד כמה שנים, כגון טרנד התלת מימד, טרנד ההצללות, וכו.


מותגים מובילים רבים עדכנו את המיתוג שלהם בשנים האחרונות לסגנון פשוט הנקרא בז'רגון המקצועי של המעצבים הגרפיים "שטוח" - צבעים פשוטים ואחידים, בלי הצללות, בלי תלת מימד, כפי שניתן לראות בתמונות הבאות.


3. בחירת צבעי מותג מתאימים ונכונים

לבטח יש לכם צבעים אהובים, צבעים שאתם מתחברים אליהם וצבעים שאתם פחות מתחברים אליהם. בבחירת צבעי המותג שלכם יש לחשוב גם על אלה, אבל גם על צבעים שישדרו את המסר הנכון שאתם רוצים להעביר ללקוח (מסר שהגדרתם בשאלון אפיון המותג, זוכרים?)


משמעויות של צבעים ופרשנות שלהם במוח שלנו הם דברים שנשענים על מחקרים פסיכולוגיים בנושא, לכל צבע יש תחושות שונות שהוא מעורר בנו. תוכלו למצוא את הפירוט המלא על משמעויות של צבעים במיתוג כאן.




4. הלוגו חייב להיות ברור בכל גודל

הלוגו הוא הפנים של העסק שלכם. הוא יופיע על כרטיס הביקור, על מוצרים שונים, באתר האינטרנט, אולי כמדבקה על הרכב שלכם, ובעוד מקומות נוספים. הוא יופיע בגדלים שונים והוא צריך להיות קריא וברור גם בגודל של סנטימטרים בודדים. לכן, מומלץ לא להשתמש בפונט דק מדי, כי כשמקטינים את הלוגו הוא הופך ללא קריא. גם אם הלוגו מבוסס צורה כלשהי עדיף לא לעשות אותה מקווים דקים מדי.




5. הלוגו חייב להיראות טוב בצבע בודד

לפעמים הלוגו יופיע בצבעים שונים (תלוי על צבע הרקע עליו הוא מופיע). הלוגו שלכם יופיע איפשהו, מתישהו, בצבע שחור. מנסיון. יתכן שהוא יופיע בתערוכה מסוימת לצד לוגואים נוספים, וכולם יהיו בשחור, לפעמים תרצו לשים אותו על תמונה והוא יצטרך להיות לבן או שחור על מנת שהוא יהיה קריא.

לכן מבחינה גרפית, לוגו טוב צריך להיות כזה שיהיה ברור כשהוא בצבע אחד בלבד (לרוב זה יהיה לבן או שחור).

על מנת שיהיה ניתן לעשות את זה בקלות – יש להתייחס לסעיף 3. ככל שהלוגו פשוט יותר מבחינה גרפית, כך הוא יהיה ברור יותר בצבע אחד.



6. לעבוד עם איש המקצוע הנכון

על מנת להגיע לתוצאות הכי טובות ונכונות עם הלוגו לעסק שלכם, יש לבחור באיש מקצוע שמתמחה במיתוג. כשבוחרים מעצב גרפי חשוב לעבור על תיק העבודות שלו ולראות אם סגנון העיצוב שלו מוצא חן בעיניכם. זה מאוד פשוט. אמנם רוב האנשים הם לא מעצבים אבל חוש אסתטי זה משהו שיש במוח של כל אחד מאיתנו וכל אחד מקבל תחושה כלשהי מלראות עבודות של מעצב. אם אהבתם את העבודות ואת התחושה שהן מעבירות, כנראה שזה המעצב הגרפי בשבילכם!



לסיכום

מיתוג העסק שלכם הוא השלב המשמעותי ביותר בפתיחת העסק או בחידושו. זהו תהליך מורכב שכולל תהליכי חשיבה והבנה פסיכולוגיים, ומומלץ להיוועץ באיש מקצוע שמתמחה במיתוג על מנת לקבל את התוצאות הטובות ביותר, שיניבו את הרווחים הגבוהים ביותר לעסק שלכם.

אני כאן בסטודיו בל מתמחה במיתוג כבר למעלה מ11 שנים, מוזמנים לדבר איתי ולהתייעץ איתי בכל נושא.





133 views0 comments
bottom of page